پنجشنبه 29 شهریور 1397

۱۲۵ سال تاکسی؛ از مرگ درشکه تا تولد روبوتاکسی

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    

   

آلمان

نخستین شرکت تاکسیرانی جهان در سال ۱۸۹۳ در شهری در شمال شرقی آلمان تأسیس شد.

در سال ۱۸۹۳ در شهری در شمال شرقی آلمان نخستین شرکت تاکسیرانی جهان تأسیس شد. دیگر به جای درشکه، «بنز ویکتوریا»ی چهارسرنشین مسافران را جابه‌جا می‌کرد. اینک «تاکسیرانی سنتی» پس از چندین دهه در حال دگرگونی‌های ژرفی است.

ادامه مطلب


چهارشنبه 28 شهریور 1397

شرایط اخذ شهروندی در ترکیه تسهیل شد

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    

شرایط لازم برای کسب حق شهروندی ترکیه برای اتباع خارجی تسهیل شد.

شرایط اخذ شهروندی در ترکیه تسهیل شد


بر اساس اصلاح قانون اعطای شهروندی ترکیه که امروز در روزنامه رسمی کشور منتشر شد٬ شرایط لازم برای کسب حق شهروندی ترکیه برای اتباع خارجی تسهیل شد.

بر این اساس به اتباع خارجی که در ترکیه اقدام به سرمایه‌ گذاری مستقیم حداقل با مبلغ 500 هزار دلار و یا معادل آن به لیره ترک کنند٬ امتیاز حق شهروندی داده می‌شود. پیشتر این میزان سرمایه گذاری حداقل 2 میلیون دلار بود.

همچنین بر اساس اصلاحیه جدید، به اتباع خارجی که در ترکیه اقدام به سرمایه‌گذاری به صورت غیر منقول و ملکی با مبلغ 250 هزار دلار و یا معادل آن به لیره ترک کنند نیز حق شهروندی اعطا می شود.

حداقل بهای خرید املاک و مستغلات در ترکیه در راستای اخذ حق تابعیت کشور از سطح 1 میلیون دلارآمریکا به 250 هزار دلار کاهش یافت.

همچنین شرط ایجاد اشتغال برای 100 شهروند ترک جهت دریافت حق شهروندی ترکیه به 50 نفر تغییر کرد.

برای دریافت امتیاز شهروندی در ترکیه، میزان حداقل سپرده گذاری سه ساله در بانک های کشور از 3 میلیون دلار به 500 هزار دلار آمریکا کاهش یافت.

منبع : آناتولی


سه شنبه 27 شهریور 1397

افشای فروش اسلحه کره شمالی به کشورهای درگیر جنگ

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    

کارشناسان سازمان ملل متحد ، شواهدی از نقض تحریم های اقتصادی کره شمالی و فروش اسلحه به کشورهایی که درگیری نظامی دارند را ارائه کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وال استریت ژورنال در این خصوص اطلاع داد.
بر اساس اطلاعات این روزنامه ، کره شمالی تسلیحاتی به سوریه ، یمن، لیبی و سایر کشورها فروخته است. ضمنا کارشناسان رشد ارسال سوخت به کره شمالی در کشتی های روسیه و چین و همچنین مواردی از ارسال ذغال به چین را ثبت کرده اند.
در این مطلب آمده است: « این نقض ، تاثیر تحریم های اخیر سازمان ملل متحد را کاهش می دهد، کره شمالی محدودیت در واردات محصولات نفتی و ممنوعیت ارسال ذغال را که از سال ۲۰۱۷ وجود دارد، کنار می گذارد.»
تحریم های مالی بدتر از همه هستند و کره شمالی عملا به صورت غیرقانونی به پنج کشور تسلیحات می فرستد.



 طوفان «فلورانس»2

توفان «فلورانس» سهمگین‌ترین توفان سه دهه اخیر در ایالات‌های «کارولینای شمالی و جنوبی »، به ساحل شرقی آمریکا نزدیک شده است؛ اما نام این توفان و توفان‌های دیگر چگونه انتخاب می‌شود؟


ادامه مطلب


دوشنبه 26 شهریور 1397

پایان تولید انواع «فولکس واگن قورباغه‌ای»

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    



آلمان

شرکت خودروسازی «فولکس واگن» تصمیم قطعی گرفته است به تولید انواع خودروهای قورباغه‌ای خود پایان دهد. آخرین خودروی مدل «بیتل جدید» در سال ۲۰۱۹ تولید خواهد شد.


ادامه مطلب


دوشنبه 26 شهریور 1397

خروج دیترویت از بحران ورشکستگی

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    

شهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا سال ۲۰۱۳ به‌دلیل مسائل و بحران‌های مالی به‌طور رسمی اعلان ورشکستگی کرد. این شهر در تاریخ ۲۴ جولای ۱۷۰۴ با همت آنتوان دلا موت کادیاک و حزب مهاجران تاسیس و در طول قرن نوزدهم به یکی از قطب‌های صنعتی در مرکز دریاچه‌های بزرگ تبدیل شد. با گسترش صنعت خودروسازی در اوایل قرن بیستم، شهر و حومه آن سریعا رشد کرد و در دهه ۱۹۴۰ در رتبه چهارم شهرهای بزرگ ایالات متحده قرار گرفت.

با این حال، پیشرفته و ماشینی شدن صنایع باعث شده‌است که این شهر از اواخر قرن بیستم تا به کنون جمعیت زیادی را از دست بدهد؛ به‌طوری‌که از جمعیت ۱.۸۵۰.۰۰۰ نفری این شهر در سرشماری سال ۱۹۵۰، ۶۰ درصد کاهش یافته ‌است.اریک اسکورسون، استاد دانشگاه دولتی میشیگان دلایل ورشکستگی دیترویت را چنین برمی‌شمارد: «ورشکستگی دیترویت موضوعی آنی نیست. دیترویت یک شهر صنعتی بود. به‌خلاف شیکاگو، نیویورک و شهرهای دیگر که اقتصادی چندگانه دارند، دیترویت تنها به صنعت اتومبیل‌سازی وابسته بود. با از بین رفتن تدریجی این صنعت و صنایع جانبی آن در ۵۰ سال اخیر مشکلات شهر نیز به‌تدریج شروع شد. مشکل اصلی از کاهش فروش اتومبیل آغاز شد. با پایین آمدن ارزش خانه‌ها، محدودیت‌های مالی برای وام‌های بانکی افزایش یافت. بیش از هر جای دیگر ایالت میشیگان از این بابت صدمه دید.

در ۱۰ سال اخیر میشیگان دوران رکود بزرگی را تجربه کرد که با دیگر شهرهای بزرگ آمریکا قابل قیاس نیست. مقامات منتخب شهر نیز به این روند واکنش کافی نداشتند. دیدگاه پروفسور رابین بویل، استاد برنامه‌ریزی شهری درباره ورشکستگی دیترویت و آینده آن چنین است: «بسیاری از ساکنان دیترویت یا به حومه شهر رفتند یا ایالت را ترک کردند. آنها اوضاع مالی مناسبی ندارند که در محل زندگی خود بمانند. بنابراین برای یافتن کار یا به حومه‌ می‌روند یا به شهرهای دیگر. البته به‌‌رغم وضعیت بد اقتصادی امیدهایی برای بهبود اوضاع وجود دارد. جنرال موتورز به اینجا نقل مکان کرده است. مرکز شهر دوباره زندگی اقتصادی را از سر گرفته و سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان افزایش خواهد یافت.»  دیترویت پس از اعلام ورشکستگی با به دست گرفتن امور مالی شهر توسط دولت در سال ۲۰۱۵، موفق به خروج از بحران شد.

منبع : دنیای اقتصاد


دوشنبه 26 شهریور 1397

دیوید دانبار بیوک ، اسطوره خودروسازی

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    

دیوید دانبار بیوک ۱۷ سپتامبر ۱۸۵۴ در اسکاتلند به دنیا آمد. او جزو مخترعان و پیشگامان صنعت خودرو در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بود. بیوک به همراه خانواده‌اش در کودکی به ایالات‌متحده و شهر صنعتی دیترویت مهاجرت کرد. او خانواده‌ای فقیر داشت. در سال ۱۸۶۹ مدرسه را برای کمک به تامین مخارج خانواده ترک کرد و وارد کارخانه تولید قطعات صنعتی شد. بیوک از سنین جوانی استعداد خود در مکانیک را با اختراعات بی‌شماری مانند آب‌پاش ماشینی برای آب دادن چمن نشان داد.

اختراعات او در این کارخانه باعث شد تا به‌عنوان یک مخترع جوان بتواند شریک کارخانه شود. در آن دوره وجود موتورهایی با احتراق داخلی توجه بیوک را به خود جلب کرد و وقت خود را صرف مطالعه بر روی این نوع موتور کرد. به ‌این‌گونه دیوید وارد صنعت خودروسازی شد، او تمام وقت خود را به‌کار بر روی طراحی خودرواختصاص داد و توانست شرکت خود به نام بیوک را در سال ۱۸۹۹ تاسیس کند. او همچنین شروع به تحقیق در بازار فروش وقیمت خودرو کرد، تحقیقات و کوشش‌های وی سال‌ها بعد با تاسیس خودروسازی بیوک تاثیر مثبتی بر بازار فروش بیوک داشت.در سال ۱۹۰۲ وی شرکت دوم خود را تاسیس کرد. کارخانه بیوک با دو هدف فروش موتور به سایر خودروسازان و ساخت خودرو در مرحله بعد آغاز به‌کار کرد. مشکلات مالی گرداندن کارخانه و تامین بودجه موردنیاز باعث شد تا دیوید در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد و تنها یک اتومبیل بسازد. او همچنین موتور (Valve-in-Head) را که سوپاپ آن در بالا قرار می‌گرفت، اختراع کرده بود که در مقایسه با موتور‌هایی که دریچه سوپاپ آنها در کنارشان قرار داشت و در بیشتر خودروهای آن زمان به‌کار می‌رفت، قدرت بیشتری داشت. موتور ابتکاری بیوک با استقبال خوبی از طرف کارخانه‌های موتور و خودروسازی مواجه شد.

به‌رغم فروش این موتور، بیوک بار دیگر با کمبود پول برای گرداندن کارخانه مواجه شد و مجبور شد ۵۰۰۰ دلار قرض بگیرد. وی با کمک یکی از دوستان طرفدارش توانست کارخانه اتومبیل‌سازی بیوک را سر و سامان دهد و خودروی بیوک را از سال ۱۹۰۳ رسما تولید کند. برسکلو دوست بیوک او را وادار کرد تا با مالک کارخانه‌ای در فلینت در شهر دیترویت برای تولید خودرو وارد مذاکره شود. او با جلب‌توجه مالکان کارخانه توانست با قرض ۱۰ هزار دلار از یک بانک محلی در دیترویت قروض بیوک را پس دهد. او در این کارخانه حدود ۱۶ خودرو در ۳۴ مدل با برند بیوک طی سال ۱۹۰۴ تولید کرد. او به خاطر درگیری‌هایی که با روسای کارخانه فلینت دیترویت داشت تصمیم به ترک فلینت گرفت. در سال ۱۹۰۴ دیوید بیوک با ویلیام سی دورانت آشنا شد که تجربه فراوانی از کار در کارخانه‌های ساخت کالسکه داشت. در اواخر این سال دورانت شرکت بیوک موتور را خریداری کرد.

30 (4)

دورانت که بعد‌ها جنرال موتورز را تاسیس کرد مانند فورد می‌دانست که کلید موفقیت کارخانه در بالا بردن سرعت و توان تولید و کم‌کردن هزینه‌های جانبی است. دورانت کارخانه را برای تولید بیشتر سازماندهی کرد و کارخانه جدیدی برای شرکت خرید. در سال ۱۹۰۵ مدل C موفقیت زیادی کسب کرد و در سال ۱۹۰۷ بیوک پس از فورد مقام دوم فروش را به دست آورد اما در مقابل بیوک هر خودرویی را ساخته می‌شد به‌عنوان یک اختراع منحصر‌به‌فرد تلقی می‌کرد. اختلاف‌نظر بیوک با دورانت باعث شد که وی کارخانه را رها کند و نزد همسر و پسرش در دیترویت بازگردد. دورانت بعد از ترک وی در سال ۱۹۰۸ هدایت کارخانه را بر عهده گرفت و با خرید اولدزموبیل، کادیلاک (پونتیاک) جنرال‌موتورز را شکل داد. موفقیت بیوک مشکلات مالی GM را در سال ۱۹۱۰ کاهش داد و در آن سال توانست از همه تولیدکنندگان خودرو پیشی بگیرد. پس از آن بیوک همیشه در بین بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان اتومبیل جای گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد


دوشنبه 26 شهریور 1397

شهردار لندن به حامیان تکرار همه پرسی پیوست

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    



برگزیت

شهردار لندن خواستار تکرار همه پرسی «برگزیت» در انگلستان شد.


ادامه مطلب


دوشنبه 26 شهریور 1397

شمار تلفات توفان فیلیپین افزایش یافت

   نوشته شده توسط: Aydin Arsalan    



طوفان 7

شمار تلفات توفان سهمگین «منگخوت» در شمال فیلیپین به 28 نفر رسید.


ادامه مطلب


شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات